لذت بردن از حرکت‌های موبیلیتی!

من عرفان رنجبر این‌جا هستم، تا توضیح بدهم که کار و تمرکز کردن روی موبیلیتی تا چه اندازه می­‌تواند مفید و لذت­‌بخش باشد.

فهرست مطالب

تجربه‌ی شخصی من درباره‌ی موبیلیتی

افراد زيادى حرکت‌­های موبیلیتی را سخت و دشوار می‌­دانند و قبول دارند یکی از تمرین­‌هایی است که انجام آن در اولویت قرار دارد و برای همه مفید است؛ اما از انجام دادنش وحشت دارند و فرار می­‌کنند. چرا؟! «چون درد داره!». من عرفان رنجبر این‌جا هستم، تا توضیح بدهم که کار و تمرکز کردن روی موبیلیتی تا چه اندازه می­‌تواند مفید و لذت­‌بخش باشد.

در دوران مدرسه، سال‌­ها پشت میزهای غیر استاندارد نشستن و آموزش اشتباه توسط مربی‌های ورزش، به جای داشتن یک برنامه‌­ریزی مشخص و تمرکز روی آماده­‌سازی و قدرت­ بدنی دانش‌­آموزان، تاثیر خیلی بدی روی ذهنیت من نسبت به ورزش گذاشت.

مربی‌ها برای شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت مربیگری، یک توپ به 40 دانش­‌آموز می‌دادند و همه‌ی آن‌ها را به شرکت در بازی فوتبال، والیبال و یا بسکتبال تشویق می‌کردند. این کار نه تنها من را از فوتبال متنفر کرد؛ بلکه فکر می‌کردم ورزش فقط در این سه رشته خلاصه شده است. همین اتفاقات باعث شد در زمان مدرسه به یک آدم آسیب­‌پذیر و ضعیف تبدیل شوم. علت آن هم فقط این بود که بازی فوتبالم خوب نبود. البته هنوز هم خوب نیست! ولی فیفا شرطی می‌­زنم. 🙂

چند سال پیش وقتی برای اولین بار کلیستنیکس را شروع کردم، مثل هر ورزشکاری تلاش کردم تا به مراحل حرفه‌­ای‌­تری برسم، اما:

  • کوتاهی تاندون آشیل مچ پاهایم، باعث بیش از حد جلو افتادن قفسه‌ی سینه درحرکت اسکوات [squat] می‌شد.
  • خشکی مفصل ران و باسن [hip] منجر به چرخیدن زانوهایم به داخل می‌شد.
  • کوتاهی عضله‌ی همسترینگم باعث گرد شدن کمرم در حرکت دد لیفت [Deadlift] می‌شد.
  • کم بودن دامنه‌ی حرکتی در مفصل سر‌شانه‌­ام، یکی از دلایل موزی شدنم در ایستادن روی دستم بود.

(اگر نمی‌­دانید اصطلاح موزی شدن چیست؛ به مقاله …. مراجعه کنید+ لینک)

من می‌دانستم برای تبدیل شدن به یک کلیستنیکس‌کار خوب، باید بتوانم به خوبی مفصل‌­های بدنم را حرکت دهم. پس شروع به تمرکز و تمرین روی موبیلیتی بدنم کردم.

بدون اغراق؛ واقعا انتظار نداشتم که تمرین‌ها در همان ابتدای کار تا این اندازه جذاب باشند. در ورک‌شاپ‌­های مختلف موبیلیتی شرکت کردم و از معلم‌­های خوبی مثل “فرید هررا” خیلی یاد گرفتم و با متدهای مختلفی آشنا شدم. در همین مسیر بود که فهمیدم:

موبیلیتی فقط با زور هل دادن، یا جفت پا رفتن روی زانوهای یار تمرینی برای باز کردن پای شخص و لذت از فریاد او نیست!

این مدل از تمرین‌­ها سال‌ها است که منسوخ شده، ولی متاسفانه هنوز هم این روش­‌های نادرست در بسیاری از باشگاه‌­های سراسر کشور توسط خود مربی اجرا می­‌شود.

تمرین موبیلیتی
تمرین موبیلیتی

1. ماساژ دادن عضله‌­ها

ماساژ دادن عضله‌ها خیلی مهم است. من هنوز هم هر شب بعد از آخرین کلاسم، به سراغ غلتک فومی [foam roller]، توپ لاکراس یا توپ تنیس ‌و کش مقاومتی­ می‌­روم و شروع به ماساژ دادن عضله‌­های بدنم می­‌کنم تا گرفتگی‌­ها باز شوند. بعضی از کشش‌­ها، کار روی بافت نرم یا به عبارت دیگر کار روی عضله‌­ها است. من برای هر کدام تقریبا ۵ دقیقه زمان می‌گذارم، زیرا اخیرا متوجه شده‌­ام تمرین­‌های جدیدم بیشتر از قبل در مورد بدنم و همین­‌طور ذهنم به من یاد می‌دهند.

ماساژ عضله‌های کف پا
ماساژ عضله‌های کف پا

2. تجربه‌­های خود آگاهانه

انجام تمرین‌­های موبیلیتی با تاکید روی تعادل، قدرت و انعطاف­‌پذیری؛ به شما کمک می‌کند هنگامی که خودتان را به چالش می‌کشید و برای حفظ حالت‌­های فعال تلاش می‌کنید، با ایجاد کردن یک مقاومت ذهنی؛ در حالت پر دردی که هستید بمانید و بر آن غلبه کنید.

چه در فوم رولینگ و چه در موبیلیتی، تجربه‌­های خود آگاهانه­ و جذابی وجود دارد. شما با خارج کردن خودتان از فضای مجازی به چشمان‌تان در برابر نور آبی استراحت داده و اجازه می­‌دهید ذهن‌تان آرام­‌تر و رها­تر شود. هنگامی که دم و بازدم می‌­کنید و از کشش آزاد می­‌شوید، نسبت به تنفس‌تان و درباره‌ی اینکه کدام ناحیه از بدن‌تان دچار انقباض و گرفتگی است، آگاه‌تر می‌شوید.

مسلما لحظه­‌هایی هم همراه درد وجود دارد. مثل زمانی که توپ لاکراس وارد عضله سرینی‌­تان می­‌شود و یا در کشش نیمه کبوتر [half pigeon] از درد نقش بر زمین می­‌شوید. اما با این وجود میزان زیادی آندورفین آزاد کرده‌­اید و از این‌ که یک حرکت سخت را انجام داده‌­اید، هم­زمان احساس غرور و رضایت می‌­کنید. زمانی که حرکت را تمام کردید، می‌­توانید روی زمین یا روی مت با ذهن و بدنی آسوده دراز بکشید.

تمرین‌­های موبیلیتی با تاکید روی تعادل، قدرت و انعطاف­‌پذیری
تمرین‌­های موبیلیتی با تاکید روی تعادل، قدرت و انعطاف­‌پذیری

3. تاثیر موبیلیتی در زندگی روزمره

 نه تنها موبیلیتی به تنهایی لذت‌بخش است؛ بلکه تغییراتی که در کلیستنیکس و کیفیت کلی زندگی شما ایجاد می­‌کند به یک اندازه مفید است. اگر بتوانید شانه­‌های خود را در هنداستند صاف و کشیده نگهدارید، فشار به سادگی روی انگشتان دست بیشتر می‌­شود، همچنین افزایش دامنه‌ی حرکتی مچ پا، می‌­تواند تغییرات چشمگیری درحرکت پیستول اسکوات [pistol squat] ایجاد کند.

موبیلیتیِ بهتر، نه تنها توانایی شما را در کلیستنیکس بهبود می‌­بخشد؛ بلکه می‌­تواند تأثیر مثبتی روی زندگی روزمره شما داشته باشد. وقتی تلاش می­‌کنیم دامنه­‌های حرکتی‌ که از زمان کودکی تجربه نکرده‌­ایم را فعال کنیم، حس غریزی متفاوتی را لمس می‌­کنیم. شاید متوجه شوید می‌­توانید روی زمین غلت بزنید و با کودکان‌تان بازی کنید، بدون این‌ که احساس کنید بدنتان کنترلش را از دست می­‌دهد. شاید بتوانید با دوستان‌تان فوتبال ۵ نفره بازی کنید، بدون این‌ که ترس از حمله‌ی بازیکن دیگر از پشت سرتان و یا پارگی رباط هنگام خیز برداشتن برای توپ را داشته باشید.

با موبیلیتی، بدن شما مانند یک ماشین روغن کاری می‌­شود. همان‌طور که لازم است؛ حرکت می­‌کند و کاری که فرمان داده شده را انجام می­‌دهد، بدون این‌ که برای شما مشکلی ایجاد کند.

با موبیلیتی، بدن شما مانند یک ماشین روغن کاری می‌­شود
با موبیلیتی، بدن شما مانند یک ماشین روغن کاری می‌­شود

حرف آخر

همه‌ی ما می‌­دانیم اگر مدام به خاطر انجام ندادن کارهای روزمره خودمان را سرزنش کنیم و عصبانی باشیم، به تغییر رفتارمان منجر نمی‌­شود. همین مسئله در رابطه با موبیلیتی هم صدق می­‌کند. باید کاری باشد که ما به انجام آن علاقه‌مند باشیم. خوشبختانه کشش و فوم ­رولینگ آرامش‌بخش­‌تر و مؤثرتر از شستن ظرف‌ها است. بنابراین اگر بتوانید طرز فکرتان را تغییر دهید، شاید موبیلیتی را قسمت جدید و لذت بخشی از زندگی روزانه‌­تان بیابید، به جای انجام یک کار روزمره که از آن بیم دارید.

برای پست بعدی­‌ام که قواعد پایه‌­ی موبیلیتی را تهیه خواهم کرد همراه من باشید!

در صورت سؤال یا پیشنهاد، بدون تردید در باشگاه‌ و یا از طریق واتس­اپ، اینستاگرام و ایمیل به آدرس erfcali@gmail.com با من در ارتباط باشید.

مربی عرفان رنجبر

موبیلیتی انعطاف پذیری نیست!

1401,06,23

برای شما هم سوال پیش آمده که تفاوت بین انعطاف پذیری و موبیلیتی چیست؟ در...

بیشتر بخوانید

با خودت حال کن!

1401,06,23

اغلب اوقات می­‌بینم ورزشکاران تازه‌کار یا حتی با تجربه‌­ها که به لحاظ جسمانی به توانایی...

بیشتر بخوانید

معرفى تمرین موبیلیتی

1401,06,23

موبیلیتی= انعطاف پذیری + قدرت + کنترل. سه جنبه برای موبیلیتی وجود دارد و ما...

بیشتر بخوانید

لذت بردن از حرکت‌های موبیلیتی!

1401,04,18

من عرفان رنجبر این‌جا هستم، تا توضیح بدهم که کار و تمرکز کردن روی موبیلیتی...

بیشتر بخوانید
5 1 رای
امتیاز شما
اشتراک در
اطلاع دهید
0 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه نظرات