موبیلیتی انعطاف پذیری نیست!

برای شما هم سوال پیش آمده که تفاوت بین انعطاف پذیری و موبیلیتی چیست؟ در این مقاله سعی می‌کنم با مثال‌های متعدد تفاوت بین آن‌ها را توضیح دهم.

فهرست مطالب

قبل از اینکه با هم تفاوت بین انعطاف پذیری و موبیلیتی را بررسی کنیم، اگر هنوز نمی‌دانید موبیلیتی چیست، می‌توانید به مقاله‌ی لذت بردن از حرکت‌های موبیلیتی مراجعه کنید.

من تا همین یک سال پیش درک درستی از تفاوت بین انعطاف پذیری و موبیلیتی نداشتم. فقط می­‌دانستم که برای بهتر شدن در کلیستنیکس باید موبیلیتی بیشتری داشته باشم. حتما شنیده­‌اید برای این‌ ­که در ورزش کلیستنیکس مهارت داشته باشید، باید بتوانید برخی از سخت‌­ترین حرکت‌­های شناخته شده (از نظر موبیلیتی) برای انسان را انجام دهید. مثل هند استند (ایستادن روی دست)، ماسل آپ، اسکات تک پا و تعداد زیادی حرکت سخت ورزشی … . اما همه‌ی این حرکت­‌ها به موبیلیتی قابل توجهی نیاز دارند، که بیشتر هوموساپین­‌های مدرن از آن برخوردار نیستند.

از حدود 8 سال پیش که کلیستنیکس را برای اولین بار شروع کردم، هر روز تلاش کرده‌­ام موبیلیتی بیشتری داشته باشم. در مجموع ساعت­‌های زیادی را روی غلتک‌­های فومی، توپ­‌های تنیس، لاکروس، کشش­‌های ناخوشایند و حالت­‌های یوگا صرف کرده‌­ام. با این حال احساس پیشرفت چشمگیری نمی­‌کردم. 4 سال کشش و راه رفتن روی غلتک‌­های فومی؛ روزانه حدود 15دقیقه تا یک ساعت، مطمئناً باید از من یک نینجای متحرک می­‌ساخت! اما متأسفانه در تمام آن 4 سال تلاش برای تحرک بیشتر، به ندرت تمرین­‌های موبیلیتی را انجام دادم. حتما می‌­پرسید چطور؟! تو که این­ همه حرکت کششی انجام دادی مگه می‌شه؟!

جواب تمام سوال­‌ها به تفاوت بین انعطاف‌پذیری و موبیلیتی برمی‌گردد.

تفاوت بین انعطاف‌ پذیری و موبیلیتی

 انعطاف‌پذیری توانایی بدن ما در کشیده شدن است. انعطاف پذیری passive یا غیر فعال است. اگر در کشش مچ دست انعطاف‌پذیر نباشم، می‌توانم با دست دیگر مچ دست خود را به عقب خم کنم یا آن را به زمین فشار دهم، اما نکته اینجاست که موبیلیتی توانایی بدن ما در کش دادن خودش است.

عکس Wrist FLEXIBILITY in Extension

Wrist MOBILITY in Extension

این فرمول تاثیرگذار را به خاطر بسپارید:

موبیلیتی = انعطاف‌پذیری + قدرت + کنترل.

خب، حالا که تا اینجا تفاوت بین انعطاف پذیری و موبیلیتی را کمی متوجه شدید، یک سوال جدید مطرح می‌­کنم. چرا باید به موبیلیتی هم توجه ویژه‌­ای داشته باشیم و فقط روی انعطاف‌پذیری تمرکز نکنیم؟ برای پاسخ ابتدا اجازه دهید فرمول دیگری را به شما معرفی کنم:

فرمول بار > ظرفیت = آسیب

اگر ظرفیت تحمل فشار وارده به بافت‌­های بدن شما (عضله­‌ها، رباط­‌ها، تاندون­‌ها، استخوان­‌ها و غیره)، کمتر از مقدار باری باشد که روی آن‌ها قرار می‌­گیرد (هالتر، وزن بدن، گرانش)، در این صورت بدن شما آسیب می­‌بیند. به عنوان مثال، اگر انعطاف‌پذیری لازم برای انجام یک اسکات سنگین با هالتر را داشته باشید، اما بافت­‌های بدن شما در آن دامنه­‌ها قوی نباشد و هالتر سنگین شما را به آن قسمت­‌هایی سوق دهد که در آن قوی نیستید، احتمال آسیب دیدگی بسیار بیشتر است. این دست آسیب‌­ها ممکن است با بالابردن یک وزنه‌ی سنگین اتفاق بیفتد، یا حتی با بالا بردن وزنه‌­های سبک اما به دفعات در طول زمان شکل بگیرد. اگر بار بیش از ظرفیت بدن شما باشد، به بدن خود آسیب خواهید رساند.

پس بهبود موبیلیتی، قدرت شما را در محدوده‌ی انتهایی حرکت و ظرفیت تحمل بار مفاصل و عضله‌­ها افزایش می‌­دهد. این توانایی نه تنها خطر آسیب را کاهش می­‌دهد؛ بلکه شما را در حرکت قوی‌­تر می‌کند!

حتما بعضی از شما در طول تمرین‌­های ورزشی متوجه شده‌­اید که بدن‌تان اجازه نمی‌­دهد تحت فشار بار قرار گرفته و به موقعیت­ خاصی بروید. شاید شما بسیار انعطاف‌پذیر باشید، اما وقتی وزن سنگین‌­تر می‌­شود، خود بدن؛ شما را از ادامه‌ی کار باز می­‌دارد. این اتفاق به این دلیل است که بدن شما از شما باهوش­‌تر است!

بدن شما می­‌داند که انعطاف‌پذیری بدون قدرت و کنترل خطرناک است، بنابراین از خود در برابر حرکت در محدوده‌­هایی که می‌­داند احتمال آسیب وجود دارد محافظت می­‌کند. به همین دلیل، اگرچه ممکن است بعد از تمرین‌­های کششی متوجه افزایش غیر ارادی دامنه‌ی حرکتی خود شوید، اما اغلب در تمرین‌­های بعدی که به کشش می‌­روید، به نظر می­‌رسد که همه‌ی توانایی شما از بین رفته است.

این را به خاطر داشته باشید که بدن شما صرفا دارد از خودش محافظت می­‌کند!

پس کار بر روی موبیلیتی (به معنای تمرین‌­های قدرتی و کنترلی در محدوده­‌های حرکتی) برای ایجاد قابلیت انعطاف‌پذیری بیشتر، نتیجه‌­اش این است که بدن به شما این امکان را بدهد که به طور دائمی به دامنه‌ی حرکتی بیشتری دسترسی داشته باشید. البته به شرط اینکه از آن استفاده کنید و آن را تمرین دهید! زیرا پس از ایجاد آمادگی بدن آگاه می‌­شود که از عهده‌ی تحمل حرکت‌ها برمی­‌آید.

به خاطر دارم که دوستی از من پرسید: وقتی در حالت اسکات زدن یا افزایش عضله هستم تمرین‌­های قدرتی دارم، اما چرا بدون تمرین‌های موبیلیتی خاص نمی‌­توانم موبیلیتی‌­ام را افزایش دهم؟

این مطلب مهم را فراموش نکنید که شما باید مفصل‌های خود را به طور مستقل از یکدیگر آموزش دهید تا سازگار شوند و تغییر کنند. آن‌ها باید بیاموزند که چگونه بهتر کار کنند، بدون این که دیگر مفصل­‌ها جبران کنند و شل شوند. به عنوان مثال اگر هنگام انجام حرکت جلو بازو با هالتر، به اصطلاح “با تاب دادن” از کمر و باسن کمک بگیرید تا هالتر بدون استفاده واقعی از عضله‌ی دو سر بازو بالا بیاید، عضله‌ی دوسر یا جلو بازو هرگز قوی­‌تر نمی‌­شود، زیرا به درستی آموزش ندیده است.

 در موقعیتی مشابه، اگر بخواهید حرکت ایستادن روی دست (هند استند) را اجرا کنید؛ در حالی که کمر شما خم می­‌شود یا در اصطلاح عامیانه‌ی ورزشکاران شبیه موز می­‌شوید، دلیلش این است که شانه‌های شما از موبیلیتی کافی برخوردار نیست و اجرای هند استند به تنهایی نقشی در پیشرفت موبیلیتی شانه‌های شما بازی نمی­‌کند. پس مفصل‌های خود را تمرین دهید تا هرکدام بدون کمک از مفاصل یا عضلات دیگر به خوبی کار کنند و پس از آن یاد بگیرید که چگونه از آن‌­ها با هم استفاده کنید.

امیدوارم اکنون تفاوت بین انعطاف‌ پذیری و موبیلیتی و دلیل اهمیت موبیلیتی را درک کرده باشید. انعطاف‌پذیری بدون قدرت و کنترل اساساً محدوده‌­ای بی فایده است، مگر این که تمام کاری که می­‌خواهید انجام دهید این است که تمام روز را در یک حالت یوگا بنشینید. اما فراموش نکنید که حتی در این صورت هم می­‌توانید آسیب ببینید!

حتی اگر نمی‌خواهید حرکت ماسل آپ یا بک لور را یاد بگیرید، برای سالم بودن و سالم‌­تر زندگی کردن باید مفصل­‌های شما توانایی برخی از دامنه­‌های حرکت اساسی را داشته باشند، مثل دیپ اسکوات.

بنابراین آموزش موبیلیتی چگونه باید باشد؟ مطمئن‌­ترین و موثرترین روش برای افزایش موبیلیتی، functional range conditioning داشتن محدوده‌­ای از تمرین‌های مفید است. فراموش نکنید اساساً تمرین قدرت و کنترل دامنه‌ی حرکتی مفصل‌­های شما، بر اساس روش‌­های علمی و تحقیقات به عمل آمده بهترین راه است.

به مقاله‌ی بعدی من بروید تا درباره‌ی این موضوع اطلاعات بیشتری کسب کنید!

اگر سوالی دارید در سالن بدنسازی از من بپرسید یا همین‌جا کامنت بگذارید.

موبیلیتی انعطاف پذیری نیست!

1401,06,23

برای شما هم سوال پیش آمده که تفاوت بین انعطاف پذیری و موبیلیتی چیست؟ در...

بیشتر بخوانید

با خودت حال کن!

1401,06,23

اغلب اوقات می­‌بینم ورزشکاران تازه‌کار یا حتی با تجربه‌­ها که به لحاظ جسمانی به توانایی...

بیشتر بخوانید

معرفى تمرین موبیلیتی

1401,06,23

موبیلیتی= انعطاف پذیری + قدرت + کنترل. سه جنبه برای موبیلیتی وجود دارد و ما...

بیشتر بخوانید

لذت بردن از حرکت‌های موبیلیتی!

1401,04,18

من عرفان رنجبر این‌جا هستم، تا توضیح بدهم که کار و تمرکز کردن روی موبیلیتی...

بیشتر بخوانید
0 0 رای
امتیاز شما
اشتراک در
اطلاع دهید
0 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه نظرات